Леди-босс

Психологічний портрет: рішуча персона, звикла до слухняності і підпорядкування службовців. Слід правилу "довіряй, але перевіряй". Тримає всіх і всіх під контролем, причому не тільки на робочому місці, але і в сім'ї. Ця жінка завжди покладається тільки на свою думку, яка єдина правильне і підлеглі не винні і не мають права його оспорювати. У спілкуванні з чоловіками такі пані поводяться так само владно, як і на робочому місці, звідси труднощі в стосунках з протилежною підлогою.
Соц. роль: "начальник"
Зовнішність: загальне враження - "не жінка, а Брестська фортеця".
Обличчя: відповідно до останніх вимог емансипації - в міру доглянуте, в міру природне. Завжди виражає упевненість, навіть гордовитість.
Мова тіла: широкий, стрімкий крок, жестикуляція і міміка, як правило, виразні.
Мова: голос частіше командний; не слова, а накази. Тон підвищений.
Манера одягатися: строго до консервативності.
Резюме: як би далеко не зайшла жінка по кар'єрних сходах, вона ніколи не стане президентом. Жодна жінка не признається, що їй більше 35.
Приклад: героїня А. Фрейндліх в "Службовому романі" до службового романа.

Робоча конячка

Психологічний портрет: клопітлива і стурбована пані з підвищеним відчуттям відповідальності за долю Батьківщини. Її робочий день починається з моменту, коли вона розплющує очі: через хвилину вона вже гладить, парить, готує сніданок, годує чоловіка, дітей, собаку (кішку, папугу і зачую домашню живність), не забувши все це вигуляти і за всіма прибрати. На роботі вона викладається за повною програмою за себе і решту співробітників, які, знаючи її безвідмовність, без особливих розкаянь совість вішає на "конячку" свої обов'язки. Увечері вона знову на посту у плити, раковини, прасувальної дошки і так далі На відпочинок і себе у таких персон часу майже немає. Не дивлячись на невдячність тих, що оточують, як на роботі, так і в сім'ї (таким пані найчастіше зраджують чоловіки), вони упевнені, що без їх жертв все перекинеться і руйнуватиметься. Жінки цього складу наївні, довірливі, добродушні. Самооцінка у цього типу занижена, представниці неуверенни в собі і мало привабливі.
Соц. роль: "працююча жінка".
Зовнішність: загальне враження виснаженості і постійної втоми. Виглядає старшим за свої роки.
Обличчя: недоглянуте, недбалий макіяж "на ходу".
Манера одягатися: гардероб оновлюється украй рідко, одяг за принципом "дешево і сердито" і "собі в останню чергу", речі носяться десятиліттями і до дірок.
Аксесуари: набиті господарські сумки.
Резюме: жінку в брюках легко відрізнити від чоловіка по тому, як вона тримає лом або кувалду.
Прімер:героїня Е. Сафронової у фільмі "Принцеса на бобах".

Шикарна жінка

Психологічний портрет: жінка, що знає собі ціну. Часто красива і не рідко розумна, значить, знає: де і в яких обставинах демонструвати те і інше, або те або інша гідність. Володіє хорошими манерами, добре утворена, артистична, жіночна. Уміє спілкуватися і робить це із задоволенням. Її достоїнства видно всім, але про недоліки знає тільки вона одна. Володіє здоровою самолюбністю, дозволяє любити себе і іншим, але на дистанції.
Соц. роль: і дружина, і коханка.
Зовнішність: враження загальної ухоженності, холеності і шику.
Обличчя: у будь-якому віці без зморшок, макіяж яскравий увечері і легкий, природний вдень, виразний, але завжди без надмірностей.
Мова тіла: рухи звідні, плавні, помірно розкуті. Хода плавна, постава благородна пряма.
Мова: з широким діапазоном голосових модуляцій, правильна, ясна; голос неголосний.
Манера одягатися: вишукано, не завжди за останньою модою, але із смаком і індивідуальним характером.
Резюме: як кава не буває дуже міцною, так і красива пані - дуже слабкою
Приклад: Ріната Літвінова

Сіра мишка

Психологічний портрет: скромна, тиха, дико затиснута, соромлива. Непомітна і боязка в суспільстві, на роботі на задвірках. Нетовариська, мовчазна. Боїться проявляти своє жіноче начало. Компенсує своє приховане життя мріями, де вона абсолютно інша, прямо протилежна собі на людях. У фантазіях таких персон часто розкривається їх внутрішній світ, який в звичайній обстановці приспаний масою комплексів і недоліків, часто уявних.
Соц. роль: від вірної дружини до приятельського жилета, в який ллють сльози удачливіші подруги.
Психологічна роль: "тихоня".
Зовнішність: невиразна і непомітна.
Обличчя: часто без макіяжа, зі всіма слідами її життєвого шляху.
Мова: спокійна, тиха, нічим що не виділяється.
Мова тіла: затиснута, сутула, голова і очі часто опущені.
Манера одягатися: просто і непомітно.
Резюме: пані, в дитинстві що любить казку про Попелюшку, ніколи не знайде собі принца, якщо до старості віритиме в казки.